PENANGAN FINAL EXAM

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya belajar dari pengalaman senior-senior lepas(especially akhawat) cara mereka mengendalikan diri mereka ketika berada di dalam fatrah study leave. Semestinya, fatrah ini kita akan berada dalam keadaan sangat stress disebabkan oleh beberapa faktor antaranya seperti lambat catch-up, suasana rumah, emosi yang tidak stabil, tuntutan sekeliling yang pelbagai dan macam-macam lagi.

Mengambil prinsip when-we-put-ourselves-under-stress-we-can-do-anything-and-everything-no-one-can-imagine, saya terpanggil untuk menulis post ini kerana ditakuti tenaga positif yang pada asalnya elok untuk digunakan untuk belajar, menjadi cas negatif yang akhirnya menatijahkan ‘anything’ dan ‘everything’ yang tidak elok.

1. Susun masa dan disiplin.

Hal ini teramat penting jika anda seseorang yang mempunyai jawatan penting di dalam sebuah persatuan atau jemaah, atau mempunyai urusan penting(pertunangan, akad nikah dll) ketika fatrah ini. Boleh jadi, kerja anda semakin bertambah ketika fatrah imtihan. Jangan tinggal terus tanggungjawab anda begitu sahaja. Maka, penyelesaiannya adalah dengan menyusun masa mengikut kemampuan anda belajar setiap hari dan disiplin. Putuskan segala aktiviti di alam maya dan didik diri untuk fokus.

Learn to ignore distractions. Buang terus perkara-perkara yang sia-sia apatah lagi yang menganggu anda menuju apa yang diimpikan.

2. Hiasi usaha belajar dan stress anda dengan hal-hal yang baik.

Semestinya, fatrah imtihan ini wajarnya memberi impak positif pada orang-orang yang beriman. Mereka wajib berusaha sehingga darjat usaha dan diri mereka sebagai orang yang berusaha diangkat di sisi Allah SWT. Pastinya, mereka yang hangat-hangat tahi ayam adalah golongan manusia yang terlampau rugi kerana pahala usaha dilepaskan begitu sahaja, apatah lagi natijah yang tidak langsung bakal menyumbang kepada usaha.

Saranan saya, kuatkan kesungguhan dalam menjaga amalan fardi dan jangan kedekut masa untuk berlama-lama dengannya. Dengar lagu-lagu(Al-Quran apatah lagi!) yang menyegar dan membasahkan iman, dengar tazkirah, tukar angin seketika berjumpa dengan akhawat untuk sentiasa menerima nasihat mereka untuk keluar sebentar dari zon tekanan itu tadi. Jauhkanlah diri dari mencari hal-hal yang tidak wajar hanya atas nama untuk menghilangkan stres.

Tips paling baik yang saya amalkan adalah menghafal surah-surah pilihan. Sudah tentu menghafal Al-Quran ini memberi manfaat kepada diri kita sendiri. Setiap hari sama ada saya akan hafal lima ayat baru(ayat-ayat pendek) atau tiga ayat(ayat-ayat yang panjang). Kemudian ayat yang ingin dihafal diulang sebanyak 40 kali di luar solat. Testimoni saya, bila menghafal Quran di fatrah imtihan:

A) asah lagi skil menghafal dan ingat
B) menambah ayat pilihan yang boleh dibaca ketika menjadi imam
C) melegakan hati ketika terlampau risau dengan peperiksaan

Dan jangan lupa juga selang-selikan bacaan buku pelajaran anda dengan buku-buku selainnya untuk merehatkan jiwa seketika.

3. Letakkan sepenuh keyakinan kepada Allah, dan tanam bahwa yang hanya boleh diubah adalah USAHA kita selaku manusia.

Bermuhasabahlah terutama di kala fakta-fakta yang ingin dihafal terlalu payah untuk masuk ke dalam kepala(bertambah elok jika setiap masa!). Boleh jadi banyak faktor mengapa terlalu payah untuk menghafal dan faktor yang memberi kesan yang paling besar adalah dosa yang tidak diminta ampun kepada Allah dan manusia.

4. Sentiasa memperbaharui niat ketika menuntut ilmu.
Hal ini sangat penting di kala kita terasa ingin putus asa agar jiwa menuntut ilmu itu sentiasa tersemat. Usaha kita bukanlah sekadar hangat-hangat tahi ayam, tapi nilai usaha sebenar yang kita mahukan adalah nilai darjat usaha dan kita selaku orang yang berusaha terangkat ke langit dan dikembalikan ke sisi Allah SWT.

Dan, sentiasalah dahulukan proses menuntut ilmu dengan cara-cara di bawah:

-membaca bismillah dan doa-doa yang baik
-membaca surah Al-Luqman sampai habis atau surah Ar-Rahman(ayat 1-10)

Doa-doa yang sunnah boleh dicari sendiri malah lebih elok doa sahaja dalam bahasa melayu dan minta apa sahaja yang diinginkan. Doa yang paling penting untuk diminta adalah diberi kelapangan hati dan dada serta keberkahan dalam masa.

5. Self alarm
Self alarm ini sangat penting dalam banyak keadaan terutamanya:
-countdown bilangan hari final exam
-alarm bangun dari tidur dan nap in between study
-countdown bilangan subjek yang perlu dihabiskan

Self alarm ini amat membantu anda membahagikan masa dengan lebih baik. Bagi saya sendiri, jadual kehidupan seharian disusun dengan konsep rules of 3 and rules of 5.

Rules of 3: Waktu tiga jam sehari untuk belajar adalah waktu WAJIB. Bermaksud, tidak kira betapa penat dan banyaknya urusan diri saya pada hari tersebut, saya akan cuba sedaya upaya mendapatkan waktu tiga jam ini. Kebiasaannya, dalam tiga jam waktu belajar ini saya hanya akan membaca dan menulis nota SAHAJA.

Rules of 5: Waktu lima jam sehari untuk belajar adalah waktu yang IDEAL. Aplikasi rules of 5 ini saya amalkan ketika saya tidak banyak urusan pada hari tersebut. Konsep rules of 5 ini juga saya aplikasikan dalam lima cara belajar saya yang berbeza (terutama pada hari yang saya ada masa begitu banyak untuk belajar) iaitu:

-membaca (amalkan pada waktu pagi kerana elok untuk menghadam fakta ketika ini)

-nota (fokuskan pada topik-topik yang selalu keluar dalam peperiksaan dan topik-topik yang susah untuk diiingat. Guna pelbagai jenis warna untuk merangsang otak anda)

-video (fokuskan pada topik-topik yang melibatkan physiology penyakit yang susah untuk difahami. Tonton video pada waktu selepas Zohor & selepas Isyak kerana kebiasaannya kita senang mengantuk ketika itu.)

-menjawab soalan (fokuskan pada akhir masa anda mengulangkaji sesuatu subtopik. Terus buka soalan untuk dapat big picture awal cara menjawab)

-soal dan jawab ( ini satu cara belajar yang baik terutama bagi mereka yang mempunyai study-mates yang baik. Untuk mereka yang belajar sendiri, soal dan jawab ini tidak sesuai untuk diamalkan terlalu kerap, mungkin dalam 2-3 kali perbincangan sahaja)

Gabungan self alarm, Rules of 3 dan Rules of 5 ini akan menjadikan anda lebih berdisiplin dan inshaAllah, target belajar anda akan lebih mudah dicapai.

6. Rules of in between
Kebanyakan para pelajar tidak menitikberatkan cara rehat yang bagus pada waktu selang belajar. Malah, ada yang terlajak rehat kerana terleka dengan cara rehat yang salah.

Waktu rehat paling ideal selepas sejam belajar adalah 15-20 minit sahaja. Dalam waktu rehat ini, anda amat tidak digalakkan untuk menyelesaikan satu kerja yang perlu disiapkan dalam satu tempoh yang lama. Ambil cara rehat yang mudah contohnya:

-letak basuh dalam mesin basuh (jemur kemudian)
-buat minuman dan makan study snacks yang sihat (*akan diceritakan dalam perkara makanan sihat)
-mendengar ceramah atau hafal ayat al quran sebanyak lima ayat pendek
-buka whatsapp dan HANYA BALAS YANG PENTING SAHAJA (untuk mereka yang memegang jawatan, sangat penting untuk anda memberitahu waktu belajar kepada rakan sejawat yang lain agar mereka tahu bila perlu notify untuk hal-hal kecemasan).
-tidur sebentar (pilihan ini KHUSUS untuk MEREKA YANG AMAT PENAT SAHAJA atau yang TIDAK CUKUP TIDUR pada waktu malam)
-smart exercise: stretch and strength (buat regangan yang fokus pada tulang belakang, bahu, lengan dan tengkuk.)

SENAMAN

Setelah waktu rehat seketika ini habis, kembali ke meja belajar anda dan kemudian, fokus semula.

7. Minuman dan makanan yang sihat
Mengamalkan gizi seimbang sudah tentu amat penting untuk menjamin kesihatan yang baik sepanjang musim study leave dan musim peperiksaan. Makanan berat dan ringan kedua-duanya perlu diambil bagi memastikan perut dan otak sentiasa selesa untuk belajar bersama.

-sentiasa amalkan makanan sunnah contoh seperti kurma, kismis, kekacang. Jujurnya tips ini saya kurang amalkan namun, saya tuliskan juga kerana tips ini sangat baik!

-keep hydrated. Sekurang-kurangnya 600ml air masak dihabiskan dalam masa sejam.

-amalkan healthy snacks @ fruit smoothies in between study. Bagi saya, snacks yang selalu saya amalkan biskut cicah susu atau bijirin bersama susu. Rajin sedikit, saya akan memasak banana pancakes. Amalan healthy snacks ini bukan sahaja baik untuk kesihatan, malah menjadi sumber tenaga kita di kala kita ingin memilih makanan yang tidak sihat.

Saya letakkan link rujukan di bawah untuk anda pilih healthy snacks dan fruit smoothies kegemaran anda.

A) http://www.realsimple.com/…/recipe-collections-favorites/qu…
B) http://www.foodnetwork.com/recip…/articles/50-smoothies.html
C) http://www.rd.com/…/8-healthy-fruit-smoothies-for-breakfast/

Akhir kata, bahagiakanlah diri anda di musim peperiksaan ini dengan hal-hal yang baik kerana orang yang memberikan kebaikan, maka kebaikan akan senantiasa datang kepadanya. Jangan lupa, berikanlah juga kebahagiaan itu kepada orang lain.

sekian,
mylittlepencil yang sedang menuju ke gerbang peperiksaan akhir ijazahnya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s