dan kehendak kita tersungkur sedikit demi sedikit (2)

Bismillahirrahmanirrahim.

Di mana letaknya kehendak dakwah?

Kepentingan dakwah tidak dapat lagi kita nafikan apatah lagi melihat keadaan ummah sekarang. Pelbagai jenis dakwah sama ada dakwah bil hal (berdakwah secara amal), dakwah bit tadwin (dakwah secara tulisan), dakwah bil lisan (dakwah secara percakapan), dakwah fardiyah (dakwah secara perseorangan), dakwah ammah (dakwah secara beramai-ramai) dan macam-macam jenis lagi metod dakwah yang kita pelajari secara teori untuk dipraktikkan selaku daie.

Keinginan kita melakukan dakwah tiada lagi keterbatasannya kerana kita hidup dengan dakwah ini dan bersamanya. Malah, ingin bersamanya sehingga ke akhir hayat kita. Kita mahu setiap nafas kita menghirup perit getir  dakwah dan kita mahu dakwah ini menjadi saksi kita di hari akhir kita nanti.

“Ya, inilah manusia yang menyampaikan agama-Mu wahai Tuhan sekalian alam!”

Namun, jangan kita lupakan bahawa Allah merupakan saksi teragung kita dalam melakukan kerja-kerja ini dan atas kehendak-Nyalah kita berada di atas jalan ini.

“Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, niscaya Dia melapangkan dadanya untuk(memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, niscaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki kelangit..” (Al-An’aam : 125)

Barangkali kita terlupa, mungkin satu ketika dahulu kita tergolong dalam golongan manusia terlupa untuk meminta hidayah dari Allah sampailah Allah menghadiahkannya secara percuma kepada kita untuk mendorong kita memilih cara hidup yang baik. Malahan satu bonus kerana cara hidup yang baik mendorong kepada seni kematian yang baik. When you choose how do you want to live, you also choose how do you want to die.

Kehendak Allah meletakkan kita dalam jalan dakwah ini apakah sama dengan kehendak kita untuk berdakwah kepada manusia sekalian alam ini?
Atau  kita masih lagi keliru?

Seorang daie perlu bijak dalam menyampaikan seruannya. Bukan sahaja pada cara dakwahnya, tetapi pada cara dirinya sendiri mengolahkan sebuah kehendak yang memuncak kepada amal yang muntij(berhasil). Kehendak yang memuncak itu sewajarnya berjaya mengatasi keperluannya, apatah lagi untuk seorang daie yang mengamalkan kehidupan sekularisme dakwah. Dia meletakkan dakwah di tempat tertentu, dicapainya bila mahu, ditinggalkan bila payah.  Seorang daie yang mempunyai ‘keperluan’ dakwah sebegini ternyata amatlah rugi!

Kepentingan dakwah senantiasa dibincangkan bersama ikhwah akhawat sekeliling kita, malah menjadi perbualan kehidupan seharian. Malangnya, perbualan kita diakhiri sia-sia kerana segala kepentingan itu tidak dialasi oleh kehendak dan keperluan yang sadiq(benar). Akhirnya tinggallah kita seorang daie masih lagi berpusing di tahapan yang sama, tiada peningkatan dan tiada juga penurunan.

Kehendak yang tidak segar menjadikan dakwah kita lesu dan kita menyerahkan secara percuma kepada manusia lain untuk melakukannya. Tiada lagi rasa seronok ingin berlumba merebut ganjaran melakukan kerja dakwah, tiada lagi buah-buah pemikiran merancang dakwah, tiada lagi kemampuan hati dan fizikal untuk menggerakkan dakwah…

Barangkali inilah yang perlu kita muhasabahkan bersama. Kehendak kita berdakwah untuk menyambung rantai mata perjuangan 1400 tahun dahulu yang didahului oleh Rasulullah SAW dan para sahabat seharusnya sama seperti mereka. Peliharalah kehendak ini agar kita sentiasa terikat dan mengikat diri untuk berada di atas jalan ini.

Kerja dakwah bukan soal minat atau tidak, suka atau tidak, bukan soal kerjaya, bukan soal potensi dan bakat. Tapi kerja dakwah ialah lambang keimanan kita lemah atau kuat. Jadi, di situ kayu ukurnya. Sejauh mana perasaan hendak berdakwah itu bergelora pada jiwa sang daie, sejauhmana peritnya melihat keadaan ummat. Daie yang terpadam rasa ingin berjuang adalah daie yang terpadam padanya api keimanan. Tiada dakwah bererti iman yang lemah.” (Syed Qutb)

Fikirkan semula di mana letaknya api yang menyalakan kehendak kita untuk menggerakkan dakwah ini di mana jua kita berada dan apa jua keadaan kita. Carilah semula faktor yang memalapkan kehendak kita untuk melakukan dakwah ini. Apakah ianya faktor ‘hasil kreatif’ diri sendiri, atau diri kita masih direnggut oleh masalah dengan manusia yang tidak pernah habis, atau keadaan sekeliling yang menekan untuk kita menghentikan dakwah ini serta-merta.

Mari kita adaptasi cara seorang peniaga yang ingin mencari keuntungan dalam pemasaran perniagaannya.

Dalam dakwah pertukaran nilai ini diperkenalkan sebagai model pertukaran sosial iaitu berlaku apabila seseorang atau golongan pendakwah menawarkan khidmat menyampaikan seruan atau khidmat dakwah bagi membawa manusia melaksanakan kebaikan dan menjauhi kemungkaran (Achmad Mubarok, 1999).

Lihat bagaimana Rasulullah SAW berjaya mengaplikasikannya di dalam kehidupan Baginda. Menjadi seorang peniaga dan pendakwah bukanlah satu hal yang asing bagi Baginda. Kehendak Baginda SAW untuk menyampaikan dakwah meski secara sulit dan terbuka tidak terbunuh dek kerana kekejaman bangsa Quraisy atau apa jua yang menghalang Baginda. Malah, Baginda terus mencari manusia-manusia untuk membina sebuah barisan yang tersusun kukuh mempertahankan dakwah.

Di kala kita kekosongan kehendak, maka bayangkanlah manusia yang sentiasa berkehendakkan cahaya kebenaran dalam kehidupan mereka, maka inilah asbab paling kukuh untuk kita wujud dalam kalangan mereka!

Malah, jangan kita lupakan sasaran organisasi (jemaah) dakwah ini. Matlamat jemaah ini hanya akan berjaya dilaksanakan oleh ahli-ahlinya yang mempunyai kehendak yang kuat serta cara kerja yang sama. Sudah tentu, kita tidak mahu rencana dakwah kita ini tidak mendapat sambutan bukan?

Dakwah kita bukanlah seperti barangan duniawi  yang kita tamakkan,  tidak pernah cukup sampai kita tidak dapat membezakannya lagi antara sebuah keperluan dan kehendak. Dakwah lebih dari itu kerana ia merupakan harta karun yang sangat adzhim(agung) nilainya dan mengangkat darjat manusia yang melakukannya.

Barangan duniawi itu yang perlu dikurangkan kehendaknya, ambil mana yang perlu sahaja.
Barangan akhirat itu yang perlu ditambah kehendaknya, ambil segala yang perlu untuk melaksanakannya.

Needs-Vs-Wants-1

Sekian,
mylittlepencil

Sumber rujukan: http://rmc.kuis.edu.my/jpi/wp-content/uploads/2015/04/JPI021.pdf

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s