cuba teka surah apa

Bismillah.

Salam dakwah buat semua.

Ini hanya sekadar teaser untuk entri yang akan datang. Mungkin esok, lusa, ataupun malam ini.

Sengaja saya mahu mengajak para pembaca semua betadabbur seketika mengenai ayat yang saya berikan sementara menunggu tafsirnya inshaAllah !

Surah apa ?

Anda teka. Kemudian anda tadabbur. Apa yang saya janjikan, tetap akan saya tunaikan. Akan saya ceritakan tafsirnya kemudian. Cuma, ketika ini saya perlu menghadamnya sebelum saya menceritakan dengan lebih lanjut.

Surah ini diturunkan di kota Makkatul Mukarramah, tempat yang agung.

Tempat Rasulullah dilahirkan sekaligus tempat bermulanya islam di atas muka bumi ini. Kota Makkah yang menyimpan pelbagai kisah. Kota Makkah jugalah yang menjadi penyaksian segala kerja dakwah Rasulullah dan para sahabat. Menjadi saksi saat mereka dicaci dan dihukum hanya kerana menegakkan kalimah La Ilaha Illa Allah.

Ayat-ayat di atas, adalah ayat yang menerangkan tentang hakikat hidup manusia.

Sepasang mata, lidah dan sepasang bibir yang Allah kurniakan buat kita. Alat untuk kita berkomunikasi. Namun, apakah tafsir di sebalik ayat ini ?

Pertalian bapak dan anak juga disebut.

Dan ayat terakhir saya letakkan di dalam gambar di atas, ayat gertakan yang menakutkan.

Adakah kita golongan yang akan dimasukkan ke dalam neraka yang ditutup rapat ?

Naudzubillah.

Sekian.

6 thoughts on “cuba teka surah apa

    • Tugas yang mencabar untuk ana yang masih baru. Namun, ana sahut cabaran itu.

      Ana sudah menulisnya, tapi penuh dengan kelemahan inshaAllah.

      jangan keberatan untuk membaikinya dan berkongsi ilmu !

Leave a Reply

