mana jalanku

Bismillah.

Salam dakwah buat semua.

Syukur atas segala nikmat yang Allah limpahkan buat kita semua hari ini.

*********************

Jika ditakdirkan perlu memilih, berdasarkan apa yang akan anda pilih antara dua perkara ?

Dalam memilih tidak pernah ada lebih dari dua. Tidak ada tiga, empat dan seterusnya. Hanya antara dua. Kalau banyak perkara pun, kembali kepada dua juga.

Nafsu atau Islam ?

Ini bahasa senang. Bahasa yang rumit sikit,

Haq atau batil ?

Kita akan sentiasa memilih dan terus memilih.

Entri kali ini saya tujukan khas buat pelajar-pelajar lepasan SPM di luar sana. Untuk mereka yang masih mencari-cari, mana hala tujuan selepas ini.

Nak amek ape ni ?

Fenin kepala dah.”

Sindrom biasa ibu dan ayah, mencadangkan kepada anak-anak yang dapat keputusan yang memberansangkan untuk ambil bidang perubatan. Bidang yang dikatakan popular dengan budak-budak yang berkepala cerdik. Tidak dapat dinafikan, tetapi harus ingat, bidang ini memerlukan pengorbanan yang tinggi.

Macam berfalsafah pula. Saya bercakap berdasarkan pengalaman sendiri.

Bidang ini antara bidang pengajian yang paling lama. Dalam tempoh lima atau enam tahun, baru keluar universiti. Gaji memang tinggi, tapi kerjanya memenatkan dan akan memberikan tekanan jika tidak diuruskan dengan betul !

Mengapa bidang perubatan ini satu bidang yang popular ?

Pada pendapat saya, mungkin kerana kerja sebagai seorang doktor itu adalah satu pekerjaan profesional yang tampak hebat dan berkarisma. Nampak cool, nampak smart. Hakikatnya, hanya doktor yang tahu bagaimana sebenarnya pekerjaan seorang doktor.

Wah, anak si limah tu bagus betul. keje doktor kat hospital nu ha. anak aku, hmm…

Bukan ini yang saya mahu cakapkan.

***************************

Bagi mereka yang sentiasa memikirkan mana jalanku, pertama sekali, apa niat anda mengambil bidang tersebut.

Ikhlaskan dan murnikan niat.

” Aku ambil bidang ini kerana Islam memerlukan orang yang ada kemahiran ni.”

” Aku ambik bidang ni sebab aku tahu mak ayah aku suke kalau aku ambek. Dan aku mengharapkan keredhaan mereka juga. InsyaAllah, ini yang terbaik.”

Senang sahaja untuk dapat pahala. Niat yang baik, insyaAllah, Allah akan tolong kita. Dan apa yang kita niatkan, itulah yang kita akan dapat. Kalau niatnya gaji tinggi semata, atau inginkan populariti dalam kalangan sahabat, maka lupakan sahaja !

Kedua, apa matlamat anda ?

Jika mahu menjadi seorang angkasawan, ambil bidang aeroangkasa.

Jika mahu menjadi seorang pendidik, ambil bidang perguruan.

Jika mahu menjadi seorang peniaga, ambil bidang perniagaan.

Jika anda mahu jadi seorang penulis, ambil bidang seni penulisan. Dan seterusnya.

Gred anda di dalam peperiksaan  tidak sewajarnya menghalang anda. Kerana matlamat yang anda letakkan, adalah berdasarkan kebolehan yang terdapat dalam diri. Jangan terlalu ikut perasaan dan keadaan sekeliling. Ikut minat.

Dengan minat dan kebolehan yang ada, inilah dua perkara yang sentiasa menjadi pendokong anda untuk mengambil bidang pengajian.

Ketiga, doa pada Allah banyak-banyak agar diberikan pilihan yang terbaik untuk anda. Yakinlah bahawa Allah akan memberi sesuatu yang sesuai dengan kemampuan anda semua. Solat hajat. Solat istikharah.

Dan doa juga pada Allah agar bila melangkah ke alam pengajian yang baru, anda masih dibawah jagaan-Nya, dalam rahmat-Nya. Maklumlah, bila keluar sekolah, hilanglah segala peraturan. Tiada lagi solat berjemaah bersama rakan. Tiada lagi bacaan Ma’thurat petang di surau. Tiada lagi ustazah yang akan marah kita jika kita tidak menutup aurat.

Kekalkan sedaya upaya untuk istiqamah melakukan amal setiap hari. Malah lebih baik lagi, carilah apa jua lubuk tarbiyyah yang anda jumpa. Mesti cari, tidak boleh menunggu ianya datang kepada kita.

Pengalaman saya sepanjang mengharungi dunia luar, tarbiyyah dan dakwah yang dapat menjaga saya. Serius.

Sudah banyak motivasi yang kita dengar. Itu dan ini yang dicakap dan diberitahu kepada kita. Sekarang, tiba masanya untuk anda membuat keputusan yang terbaik untuk diri sendiri.

Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tidak mengubah dirinya sendiri.

Apa yang anda pilih, akan menentukan masa depan anda.

Pilihlah yang terbaik. Berdasarkan hati yang ikhlas dan kerana Allah.

Jadilah sesuatu yang berguna untuk Islam dan ummah ini. Percayalah, anda tidak akan rugi !

 

p/s : bangga sebab sekolah lama baru-baru ni, prestasi meningkat ! Alhamdulillah. Tahniah kepada guru2 dan pelajar2 semua.

p/s : Maaflah sebab tak sempat nak cakap pada antum dan antunna benda ni semua. kalau ade pape nak ditanya, PM akak di FB, emel ke, sms, lebih mengharukan, tulislah surat. nanti kak bagi alamat.

 

 

 

 

 

 

6 thoughts on “mana jalanku

  1. time kasih kak nadhrah..doakan saye brjaye mcm k.nadhrah..
    btw,saye pn tgh mngubat hati dgn result x seberape ni..insyaallah ade hikmahnye kan..

    • sabar ye syg….Allah takkan buat hamba2-kecewa…akak sgt pasti ade hikmah-Nya…jgn terlalu sedih…kene redha,..kene kuat…akak pernah rase apa yg awak rase….yakinlah, Allah syg pd awak !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s