bagaimana kita ?

Bismillah.

Salam dakwah dan tarbiyyah buat semua.

********************

Berbual-bual dengan seorang ukhti di laman  Facebook. Dia mengupas tajuk :

” Ada apa dengan akhawat.”

Semestinya saya sebagai akhawat turut aktif  memberikan pandangan tentang hal ini. Bercakap tentang soal ukhuwwah yang kita jalinkan dengan sesiapa sahaja tidak akan habis. Kerana kita akan berukhuwwah sepanjang hidup kita, soalnya terletak kepada diri kita, sama ada ingin memeliharanya atau tidak.

Timbul soal akhawat hipokrit.

Eh, dah ade tarbiyyah takkan hipokrit lagi ?

Kata Kak Ayu, ” Take it as muhasabah.”

Ya, muhasabah diri sendiri tentang ukhuwwah yang telah berikan dan jalinkan. Adakah ianya benar-benar ukhuwwah atau hanya sekadar persahabatan ‘ bila perlu, baru ingat’. Atau dek kerana kita duduk serumah dengan dia, seusrah dengan dia, ‘terpaksalah’ berukhuwwah dengan dia.

Jangan sampai anda memberi ukhuwwah palsu kepada seseorang. Kita sebagai daie selalu mengejar dan menangkap mad’u-mad’u seterusnya menjalinkan ukhuwwah dengan mereka. Kalau tidak berhasil (kite tak dpt die), maka ukhuwwah yang dulunya dijalinkan mula kabur.

Dulu beriye sangat rapat, sekarang ?

Bagaimana ini ?

Ubah diri anda dahulu !

Buang sikap hipokrit atau apa jua virus-virus yang merosakkan ukhuwwah. Jauhi istikhlaq dan istikhlas.

Istikhlaq – berpura-pura akhlak baik.

Istikhlas- berpura-pura ikhlas.

Kita diajar bahawa dakwah kita, dakwah hati, dakwah kasih sayang. Selagi keterikatan hati belum terikat, kasih sayang belum disemai, mana mungkin dakwah yang mahu kita sampaikan akan  benar-benar memikatnya.

Jangan berpura-pura seolah-olah andalah pemberi ukhuwwah yang terhebat setelah mengenal tarbiyyah.

‘ Ukhuwwah fillah abadan abada  ‘

‘ Saya sayang awak kerana Allah ‘

Ini kalimah biasa antara akhawat. Terkadang saya terfikir sendiri, apakah saya benar-benar menyayangi akhawat saya lillah. Baru tahu betapa susah ingin mewujudkan sesuatu seperti ini, kerana ukhuwwah kita akan sentiasa diduga-Nya, untuk melihat sejauh mana kita berukhuwwah kerana-Nya !

Jika kita berpura-pura, kepura-puraan kita tidak akan bertahan lama. Malah sebaliknya, akan memakan diri kita semula.

Jangan selalu berprasangka buruk kepada sesiapapun !

Jangan cepat membuat konklusi apabila berlakunya sesuatu. Contohnya, bila kita sakit, kita seorang diri, dan mula tertanya,

Akhawat tak nak melawat aku ke. Sampai hati.”

Logiknya, memang hati akan tersentuh bukan apabila rakan-rakan mengguris hati kita. Dan saya akui, saya sendiri pernah berkata,

kalau orang lain buat N****** terase tak kisah, tapi kalau ukhti, diorang dah lame kenal N******. Takkan tak faham lagi N****** ni cmane.”

Dan kini termuhasabah setelah semakin matang dalam mengenal apa erti ukhuwwah. Komitmen yang kita berikan bukan lagi tertakluk kepada manusia. Komitmen kita hanya kepada Allah kerana kita berukhuwwah fillah.

Jangan terlalu menunding salah kepada orang lain. Dan jangan terlalu mengharap kepada yang tidak sempurna, iaitu manusia. Untuk berharap ukhti akan itu dan ini, akan menyedihkan kita jua satu hari nanti apabila harapan yang kita letak tidak kesampaian.

Letaklah setinggi-tinggi pengharapan kepada yang Maha Sempurna, Allah S.W.T.

Peliharalah hubungan anda dengan Allah, maka akan terpeliharalah hubungan kita dengan manusia.

Bagaimana untuk jaga ukhuwwah, anda boleh mencarinya dan mengusahakannya sendiri.

Saya hanya ingin mengajak anda muhasabah bersama-sama :)

 

p/s : mode-muhasabah.

p/s: rindu akhawat semua ! tak sabar nak balik !

p/s : jzkk  Cik Mus’ab di atas perkongsian anda !

 

 

 

 

 

 

4 thoughts on “bagaimana kita ?

  1. ehem2,, hebat kuasa magnet ukhwah ni. digerakkn hati utk menyinggah ke sini hari ini dan ditakdirkan utk btemu dgn post ini ;)

    p/s: syukran rai sbb x jemu mnghulurkan ukhwah. slng mngirim doa dr jauh ^^

    • kuasa magnet ukhuwwah memg sentiasa hebat syg….dan saya juga tersangat suka berada dalam jalan dakwah ini bersama kamu syg…kalau tidak kerana dakwah dan tarbiyyah, pasti buah-buah ukhuwwah kita tak manis kan ?

  2. i always knew it is me! kn…huhu
    try to improve it..bukan semua ukhti perfek.tau je ni bukan alasan.
    doakan sy jadi hebat sgt dlm berukhuwah.mcm enti ye :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s