petang semalam

Bismillah.

Salam  dakwah buat semua.

Semoga hari ini udara yang anda hirup menyamankan jiwa.

**************************

Petang semalam tengok dua adik kesayangan main badminton di halaman rumah baru. Kebetulan pula luas, dan udara tidak kencang sangat. Pertama kali boleh tengok adik-adik sangat seronok bermain di luar. Punyalah seronok, sampai saya merakam mereka bermain semalam.

Seorang badan yang agak berisi, manakala si abangnya berbadan agak kurus. Bila yang kurus pukul bola jauh sikit, yang adiknya mengamuk. Maklumlah, badan besar, tidak larat mahu ambil shuttle yang jauh.

Ko main tak aci la. Jauh ni aku tak tak larat.”

Eh, yang ko pukul ke tepi tu nape. Ko main ngan sape hah ?

Dan saya tetap hanya melihat dari dalam. Teringin sekali mahu sihat dan aktif seperti dulu. Sabar. Tiba-tiba umi berkata,

Siannye lah orang sakit. Dok kat dalam je.”

***************************

Ini kali kedua duduk di kawasan asrama pelajar sekolah. Kalau dulu, teringat masa kecil, saya suka naik asrama, pergi kacau akak-akak. Tetapi sekarang, saya sudah semakin meningkat dewasa. Rasa ingin merayap masuk ke asrama masih ada, tetapi kali ini mungkin niatnya berlainan, untuk menyampaikan apa yang sepatutnya. Kata seorang ukhti kepada saya,

Bukaklah cawangan kat sana.”

InsyaAllah. Saya akan cuba.

Bila duduk kawasan yang macam ini, membuatkan saya tersangat merindui rutin-rutin harian di asrama.

Bangun pagi, siap-siap pergi surau untuk Solat Subuh. Kemudian pergi dewan makan. Lepas itu, balik ke bilik , salin baju sekolah dan bersedia untuk ke kelas.

Kalau petang pula, berebut-rebut untuk mendapatkan tandas. Lepas mandi, basuh baju. Kalau ada masa lapang, jadikan masa perang masa berborak-borak dengan kawan. Dengar siren, pergi keluar dari pintu pagar asrama.

Dan rutin-rutin lain berterusan macam biasa. Bagi sesiapa yang duduk asrama, pastinya anda faham.

(kan best kalau dpt peluang masuk asrama semula ?)

Bertambah syahdu, bila dengar pelajar lelaki membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Bertambah rindu pada sekolah lama !

Kalau dulu selalu mengeluh, tidak suka asrama, terlalu banyak peraturan. Bila sudah keluar, jadi rindu pula. Memang alam persekolahanlah alam yang paling seronok sekali !

***************************

Baru perasan, jika kita mewujudkan biah solehah di sekolah secara paksaan, kebiasaannya tidak akan kekal sehingga kita menamatkan pelajaran.

Ustazah paksa itu dan paksa ini. Memang kita rasa tersiksa, mudah panas hati. Betul ke ?

Tapi kalau tidak dipaksa, menunggu untuk kita ikhlas melakukannya, akan tibakah masa itu ?

Memang keliru.

Jadi, konklusi yang boleh saya  buat adalah para pelajar janganlah terlalu memberontak. Semua yang para guru lakukan adalah untuk kebaikan anda.

Untuk para guru pula, anda perlulah bersabar mendidik pelajar, terutamanya pelajar sekolah menengah, mereka berdarah ‘panas’. Dan yang pastinya mentarbiyyah seseorang apatah lagi beratus orang pelajar adalah sukar !

Sama juga seperti kita. Bukankah seorang murabbi itu perlu menjadi seperti seorang ibu bapa, guru, kakak dan abang, kawan rapat buat mutarabbinya ?

Jadi anda sebagai murabbi perlulah bersabar terhadap apa jua kerenah mutarabbi anda. Jangan cepat mengalah !

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s