kau, dia keseorangan~

Bismillah.

Salam ukhuwwah dan salam dakwah kepada semua. Harapnya iman masih ada dalam diri semua.

Luahan hati seorang ukhti kepada saya malam tadi.

” Ana rasa ana sorang-sorang  je ”

” kite semua duduk serumah, tapi tak gaya serumah. sebab tu ana ada tendency untuk keluar rumah. dan ada sahaja perkara yang ana sengaja cipta supaya ana balik rumah lambat ”

********************************************

Semalam duduk-duduk menyelesaikan masalah. Dan inilah yang berlaku. Rupa-rupanya dalam  tidak sedar, ada ukhti-ukhti yang merasakan diri mereka keseorangan. Balik kuliah seorang-seorang, apa-apa yang berlaku tidak memberitahu dia,pergi mana-mana tidak mengajak dia. Ini yang membuatkan kau, dia rasa keseorangan.

Dan saya yang melihat turut terasa dengan keadaan tersebut.

Mula mempelajari sesuatu.

Betapa ukhuwwah ini penting untuk kita jaga. Ini semua orang sudah tahu, tetapi sejauh mana kita menghayatinya ?

Maksudnya, sejauh mana anda jaga ukhuwah anda dengan semua akhawat, bukan akhawat tertentu sahaja. Sila jelas dengan perkara ini. Tolong jelaskan perkara ini dalam pemahaman anda.

Kita berukhuwwah dengan semua orang, bukan dengan orang-orang yang tertentu sahaja.

Antara ukhti dengan mad’u, mana yang lebih penting ?

Pada pendapat saya, memelihara ukhuwwah dengan ukthi-ukthi lebih penting, bukan menolak kepentingan berukhuwwah dengan mad’u, tetapi sila letakkan prioriti diri anda.

Jika sibuk berukhuwwah dengan mad’ u, tetapi dengan ahli rumah sendiri tidak terjaga, apakah anda berukhuwwah hanya untuk menarik orang ?

Ingat kita bukan memberi ukhuwwah palsu, kita beri ukhuwwah fillah, ukhuwwah dakwah, ukhuwwah aqidah. Bukan calang-calang ukhuwwah. Ukhuwwah yang kita jalinkan ini, menggapai ke arah redha-Nya.

Jangan sesekali bagi ukthi kita rasa keseorangan. Tanam dalam diri kita, bahawa ukhti kita sentiasa memerlukan kita, meskipun dia tidak menuturkannya depan mata kita.

” faham je korang sibuk kan ”

Masalah selalu keluar rumah, kalau keluar, pulang lewat. Jarang berada di rumah. Ukhuwwah dengan ahli rumah tidak terjaga. Kurang pula bercakap dengan ahli rumah.

Masalah…masalah….masalah.

Macam mana mahu atasi masalah ini ?

Tidak reti berkomunikasi. Tidak tahu mahu rapat dengan ukhti-ukhti bagaimana, terutama ukhti-ukhti baru.

Saya ditanya tentang ini.

Ini jawapan saya.

Kita sibuk urusan luar, tidak bermakna kita perlu melupakan ahli rumah kita. Ahli rumah kita juga kita perlu dakwah fardhiyyah dengan hebat sebagaimana ketika berada di luar.

Kurang bercakap bukanlah satu masalah, ianya adalah satu kelemahan yang Allah beri pada diri kita.

Jika kita kurang bercakap, banyak lagi cara lain.

Facebook ada, SMS ada, itu juga antara wadahnya.

Masak sesuatu yang istimewa, teman ke mana sahaja ukhti kita ingin keluar, tulis entri blog mengenai mereka.

Semua ini untuk menunjukkan yang anda tidak pernah melupakan mereka meskipun anda jarang berada di rumah.

Dan ukhuwwah itu bukanlah hanya terletak kepada sehebat mana anda mampu bercakap, penting juga untuk kita melihat gerak-geri ukhti kita untuk kita lebih mengenalinya.

” see how your ukhti respond to something happen around her, then you getting to know her better ”

Dan perlunya luahan hati untuk mengelakkan apa jua sangkaan yang datang menerjah masuk ke dalam hati kita. Luahkan apa yang terbuku, biar ukhti tahu.

Ini untuk kebaikan semua.

:)

Lagu untuk semua ukhti-ukhti kesayangan saya. Maaf  jika ada yang saya layan biasa-biasa, saya sendiri terkadang tidak sedar. Dan maaf juga andai kata, kata-kata saya menyakitkan hati.

 

 

 

 

 

2 thoughts on “kau, dia keseorangan~

  1. semacam mana seorang isteri itu beromantik dengan suaminya, macam tu jugak la kita kena beromantik dengan ukhti2 kita. kan?

    p/s: saje bangkitkan. nak suruh kawen cepat2. gahaha :P

    • banyak lagi contoh lain selain dari contoh suami dan isteri. Para sahabat kan ramai. dan pada ana tak sesuai ukhuwwah itu digunakan kepada suami dan isteri, lebih sesuai guna perkataan muamalah sebenarnya~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s