M.H.Z

Semalam berjumpa dengan ramai akhawat fillah. Seronok, alhamdulillah. Allah yang bagi nikmat itu. Dan saya duduk sebelah seorang akhawat yang saya rapat dengan beliau. Bersenda-gurau dan ketawa secara kecil-kecilan. Kami berkongsi kisah yang berlaku, maklumlah, sudah lama tidak berjumpa dan masing-masing sibuk dengan kuliah. Saya universiti lain. Dia universiti lain.

Kami main tangkap-tangkap gambar, bluetooth lagu-lagu nasyid terbaru, dan tak semena-mena dia berkata,

” nak buku ko jap”

“buat apa ? ”

” adalah ”

****************************************************************************************************

Dia menulis sesuatu. Asalnya saya suruh tulis biodata diri dia, takut-takut ada ‘missing part’ lagi tentang dirinya yang saya tidak tahu.

Tapi dia tulis sesuatu yang lebih istimewa.

” Dakwah ni memang berliku-liku. Macam mesin ECG. Ade turun naik. Barulah namenye hidup. Tapi kalau mendatar je,haa…matilah tue :) ”

” N******, May love blossom and glow always…May Allah bless…uhibbuki fillah ”

 

Terima kasih Allah. Terima kasih sahabat. Segala-galanya menjadi lebih manis dalam dakwah dan tarbiyyah. Segala-galanya menjadi tidak sama seperti orang lain. Segala-galanya menjadi luar biasa.

**************************************************************************************************

Saya menemani beliau pulang ke rumah setelah selesai urusan kami berdua. Sambil berjalan, kami membuka cerita tentang sesuatu yang menandakan kami semakin meningkat dewasa.

” KAHWIN ”

” Nak tak nak, kenalah kahwin dengan orang serupa dengan kita. Senang sikit nak gerak ”

” Kak Ayu ada pesan hari tu, kahwin dengan orang yang sesuai. Tak semestinya satu fikrah, tapi dengan syarat, boleh support dakwah kita ”

” Tapi nanti kalau bercampur-baur, tak susah ke anak-anak ? ”

” Tu la, dalam satu rumah tak boleh banyak fikrah ”

Dan kami berbual lagi…..

” Aku pun tak tahu nak kahwin atas dasar cinta atau atas dasar Islam. Kalau boleh nak la yang Islam tu, tapi aku tak tahulah ”

Dan saya membalasnya,

” Kita ni dalam dakwah dan tarbiyyah. Dakwah dan tarbiyyah mengajar kita membuat sesuatu yang lain dari orang lain. Kalau orang lain kahwin atas dasar cinta dan nafsu, maka kita kena lainlah. Atas dasar Islam ”

*******************************************************************************************************

Mungkin manusia terlalu banyak pandangan. Bila bercakap bab ini, saya tidaklah handal, maklumlah tidak berpengalaman lagi. Mungkin sampai satu masa nanti, kena juga memikirkan hal ini. Kerana hal ini sangat memperngaruhi dakwah dan tarbiyyah kita.

Dan kepada pembaca, silakan melontar pandangan anda :)

Terutama bagi yang berpengalaman…..

 

 

 

2 thoughts on “M.H.Z

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s