jalan-jalan raya….

Hari ini hari yang penat. Penat dengan banyak perkara. Penat beraya antara sebab yang utama. Cuma tiga rumah yang saya ziarah, tapi kalau dah berbual, memang lama, sampai lupa tengok jam. Petang balik dari beraya, kena pula bawak adik-adik jalan-jalan di taman. Memang penat…

Alkisahnya, beraya di rumah rakan-rakan yang istimewa. Mereka istimewa, masakan yang istimewa dan waktu istimewa digunakan untuk perkara yang istimewa (buang masa berborak2). Dan ini gambar-gambarnya.

—————————————————————————————————————————————–

Tapi ini bukan isunya yang sebenar. Isu yang sebenar, saya dan  seorang budak istimewa sempat bertadabbur ayat Al-Quran dalam kereta kepunyaan ibunya.

Ini waktu yang paling istimewa. Sudah lama tidak terbasuh hati. Sudah lama kering. Sudah lama tidak terkena tembakan yang berdas-das. Dan yang paling istimewa, dia sendiri yang meminta. Sayu sungguh melihat dia. Dia yang telah menjalinkan hubungan ukhuwwah kerana-Nya dengan saya sudah lama.

Terima kasih ALLAH kerana pertemukan kami :))

—————————————————————————————————————————————–

Kami mentadabbur ayat Al-Maidah bermula dari ayat 51 sehingga 57.

Ayatnya sangat menarik dan memberi semangat terutama tatkala kesusahan.

Dan yang paling saya tertarik, dengan ayat ini,

Sesungguhnya,penolongmu hanyalah ALLAH, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman, yang melaksanakan solat dan menunaikan zakat, seraya tunduk (kepada) ALLAH ” (5:55)

Dalam ayat ini ALLAH cuba untuk menceritakan kepada  kita bahawa  wajib, sepatutnya dan mesti meminta pertolongan kepada yang sepatutnya. Tidak ada lagi yang lain. Semua yang ALLAH nyatakan dalam firman-Nya adalah yang paling sesuai buat kita, sebagai orang-orang yang beriman.

Dalam ayat (51-57) ini, ALLAH telah menyeru tiga kali kepada orang-orang yang beriman dengan seruan-seruan yang penting dan bermakna (sila rujuk).

Secara langsung membuktikan bahawa iman adalah titik penting dalam perancanaan hidup seorang Muslim. Islam dan iman mana mungkin dipisahkan, bahkan tidak patut diceraikan.

Jangan ada islam sahaja, kelak anda tidak akan yakin kepada ALLAH.

Jangan ada iman sahaja, tetapi tidak ada agama sebagai panduan  hidup anda.

Mesti ada dua-dua.

Tetapi dunia sekarang, hanya ada Islam. Iman entah ditinggalkan dimana-mana. Mengaku bangga pada nama dan agama sendiri, tetapi bila bermain dengan hati, entah yakin atau tidak dengan kuasa Ilahi, entah redha atau tidak dengan ketentuan-Nya dan entah kan menerima atau tidak segala hukum-hakam yang telah ditetapkan.

Mengapa saya berkata begini ?

Kerana agama Islam agama ummah. Kerana agama Islam perlukan penganutnya beriman sepenuh jiwa dan hati. Kerana Islam akan berbunga indah dengan hiasan iman ini.

Cuba tanya diri sendiri, dimana anda letak kedua-duanya.

p/s : tidak ada idea untuk menulis, tetapi mahu juga menulis :P

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s