kunjungan

Saya sudah lama merancang sebenarnya, untuk beraya di rumah kawan lama, rapat sejak sekolah rendah lagi. Kalau dulu, sama-sama berbual sampai maghrib (alamak), jalan-jalan pergi pasar malam dan bergelak ketawa bersama. Masuk alam sekolah menengah terpisah, seorang sekolah sini, seorang lagi sekolah sana. Tetapi tetap baik.

Dan baik sampai sekarang, walau saya sudah sambung belajar di perantauan (dia di universiti tempatan).

Akhirnya pada satu petang, saya sampai juga ke rumahnya, walaupun rumah kami di lorong yang sama (hehe,mcm jauh sgt je). Dia hidangkan makanan kegemaran saya, mee kari. Dia masak sendiri. Dia guna duit dia sendiri untuk beli barang-barang tu (ni, dia yg ckp). Saya datang bukan seorang, tetapi bersama lagi 4 biji perut-perut manusia yang lapar (adik-adik). Dia layan kami semua sampai tak menang tangan, maklumlah lapar kan, macam-macam yang kami berlima nak..

—————————————————————————————————————————————–

Yang saya paling suka, nama dia, nama dia IMAN. Sedap sangat. Nama dia mampu untuk memberi semangat pada saya. Semangat untuk bertahan atas segala dugaan yang saya terima. Semangat untuk lebih menambah ibadat. Semangat untuk menjadi Muslim dan Mukmin yang lebih sejati.

Dan saya menjadikan nama dia sebagai peransang untuk memotivasi nama saya. Ringkas tapi penuh dengan makna. Banyak perkataan iman ALLAH sebut dalam Al-Quran. ALLAH selalu seru orang-orang beriman (Ya ayyuhallazina amanu)

Apa maksud iman secara basic ?

Iman itu meyakini.

Yakin terhadap apa ?

Yakin terhadap ALLAH.

Yakin yang bagaimana ?

Yakin dengan sepenuhnya.

Sepenuhnya bagaimana ?

Yakin bahawa ALLAH lah segalanya yang menguasai langit dan bumi. Yakin bahawa ALLAH yang berhak menentukan hidup kita bagaimana.

—————————————————————————————————————————————-

ini ada sedikit gambar beraya di rumah dia :)

p/s : apa-apa pun saya bangga sebab dia menghabiskan makanan kami yang tak habis……dia kate dia tak suke membazir….membazir amalan syaitan :)

p/s : thankz to kak husna…(dapat duit raya). seronok beraya rumah akak :)

Advertisements

3 thoughts on “kunjungan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s