nikah mak long

13 September 2010, tarikh yang istimewa bagi ahli keluarga kami. Orang yang kami tunggu-tunggu selama ini untuk mendirikan masjid, akhirnya menjadi suri hidup orang pada hari ini.

Mak long sangat cantik hari ini. Nampak bahagia di wajahnya. Nampak keserian pengantin di wajahnya. Dan bahagia itu juga terasa di hati kami semua.

Masing-masing sibuk dengan tugas masing-masing. Yang di dapur, sibuk memasak. Yang di ruang tamu, sibuk melayan tetamu dan yang pasti masing-masing, diberi tugas mengikut kemampuan mereka. Yang pasti, semua orang memainkan peranan, ada tarbiyyah tersendiri. Bagi saya, ALLAH sudah mengatur dan menetapkan siapa yang patut berada di dapur dan di tempat-tempat lain. Kalau mereka tidak menjalankan tugas, pasti majlis ini ada kecacatannya.

———————————————————————————————————————————————-

Ini gambar-gambar mereka, kepada mak long dan pak long, Selamat Pengantin Baru dan moga berkekalan hendaknya.

———————————————————————————————————————————————–

Di sini, saya ada beberapa firman ALLAH yang saya ingin kongsi bersama :

Surah An-Nisaa’: ayat  1
“Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya iaitu Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan, lelaki dan perempuan yang ramai dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.”

Surah An-Nuur: ayat 32

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.

Surah Yaasin: ayat 36

“Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.”

Surah Ar-Rum: ayat 21
“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.”

——————————————————————————————————————————————–

Inilah Islam yang indah. Firman-firman ALLAH yang indah. Gunakanlah Al-Quran dan sunnah-sunnah Rasulullah sebagai panduan kita dalam segala urusan termasuk perkahwinan.

:)

:)

:)

p/s : tersangat bahagia melihat mak long….dan entri ini khas untuk mak long saya….

p/s : terasa ingin memeluk cium mak long, tapi tak sempat….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s