gerbang baru….

Bulan Syawal bakal menjelang. Ramadhan pula bakal melabuhkan tirainya tidak lama lagi. Bukan sahaja akan meraikan hari Raya pada tahun ini, malah dihiasi dengan kenduri-kendara ahli keluarga, guru kesayangan dan rakan-rakan.

Alhamdulillah…..

Dulu seorang, kini ada pendampingnya.

Dulu ada tanggungjawab, kini bertambah tanggungjawabnya.

Dulu tiada orang sebelah, kini ada orang ‘sebelah’.

DULU INDIVIDU MUSLIM, KINI BAITUL MUSLIM.

—————————————————————————————————————–

Inilah zawaj atau perkahwinan. Pakai apa sahaja istilah, maksudnya tetap sama. Penyatuan dua hati antara dua insan. Sudah takdir ALLAH menentukan siapa jodoh mereka. Dan ALLAH telah berjanji dalam firman-Nya :

Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (syurga) (24:26)”

Yakinlah dengan janji ALLAH. Mana mungkin ALLAH akan membohongi kita. Sentiasalah kita berusaha menjadi orang yang soleh dan solehah agar ALLAH menyediakan insan di samping yang terbaik buat kita (erk, untuk diri sendiri juga)

—————————————————————————————————————-

Wahai guru kesayanganku dan rakan-rakanku yang bakal melangkah ke alam baru,

Aku sentiasa mendoakan yang terbaik meskipun aku tidak dapat berada di sampingmu pada hari bahagiamu.

Aku yakin dengan pilihan kamu, kerana aku tahu ALLAH akan memberikan yang terbaik buat kamu.

Aku berharap masjid yang bakal dibina bakal melahirkan ramai pejuang agama-Nya.

Aku berharap kamu mampu membina sebuah keluarga yang diredhai-Nya dan diberkati-Nya.

Aku berharap kamu mampu untuk membawa tanggungjawab barumu itu.

dan Aku berharap kamu akan bina perkahwinan itu atas dasar agamamu.

——————————————————————————————————————————————–

Firman yang telah ALLAH susunkan buat hamba-hamba-Nya tentang lelaki dan perempuan cukup cantik dan cukup indah.

Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. (24:30) “

(lihat juga firman ALLAH seterusnya-ayat 31)

ALLAH telah menghalalkan pernikahan kerana ALLAH lebih tahu tentang fitrah kejadian kita. DIA tidak menghalalkan cara lain untuk seorang laki-laki dan seorang perempuan itu menjalin hubungan.

ALLAH sangat memahami hamba-hamba-Nya….ALLAH tahu kita ini hamba yang amat lemah. Mempunyai nafsu memerlukan pasangan hidup. Malah, jika tiada perkahwinan, ummat Islam tidak akan bertambah, dan tidak akan adalah rijal-rijal yang akan memikul panji-panji Islam.

p/s : Selamat Pengantin Baru buat guru kesayangan saya, Miss Surianawati, akhwat saya yang amat saya sayang Najwa Rosli dan Nurul  Anisah Mohd Rosalan

p/s : menunggu akhawat lain pula untuk naik tangga :)

Leave a Reply

